Bakgrund
Under september 2020 har jag haft förmånen att träffa nio av Västsvenska Innebandyförbundets föreningar kring frågorna; PR, kontakt med media och arbetet med partners. Innebandyn måste tydliggöra produkten för att förena sig med partners som vill synas ihop med innebandyn för att utveckla den – steg för steg. För att finnas, måste man synas – i det lilla och det stora. Svensk Innebandy, Västsvensk Innebandy och föreningens innebandy måste slå sig lite mer för bröstet och ta plats.
Media
På de flesta håll finns det lokalpress som skriver en del – men mest om fotboll och handboll. På något håll är lokalmedia mycket aktiva och själva uppsökande på andra håll är det svårt att nå fram. I stort sett alla föreningar arbetar med Facebook, sin hemsida och Instagram men en del tycker att det är svårt att hitta kontinuiteten i det arbetet.
Event
Innebandyns löpande tävlingsverksamhet är dess ”core business”. Här lägger föreningen sin prägel på upplevelsen. Flera föreningar arrangerar en turnering eller ett camp under något av skolloven som blir ett föreningsevent för att profilera och attrahera. Upplevelsen är vad en partner vill synas med om den är positiv.
Konklusion
Tillsammans med föreningsrepresentanter har SkyBlueMedia kommit fram till att – gräva där man står är bra till att börja med. Det finns alltså ett antal saker som redan görs som kan förädlas och paketeras om lite. Till exempel den befintliga tävlingsverksamheten, Skolslaget, Talangutvecklingen, Stadslagen som ju är deras ”landslag”, 3mot3-spelet samt Föreningspulsen. Dessa är alla exempel på vad som redan finns, kan utvecklas och som kan paketeras om lite – kanske kan delar kopplas ihop med en en titelsponsor.
Vad händer nu?
Nu skall vi utvärdera, se vilka resurser som krävs i de olika fallen. Träffa likasinnade på tex. Svenska Innebandyförbundet och helt enkelt komma fram till vad, i vilken ordning och hur, för Västsvenska Innebandyförbundet.