RESAN
Resan är målet och kan vara alldeles underbar, fylld av upplevelser, intryck och njutning. Resan kan också innehålla överraskningar och stundtals vara lite kämpig. Rutter skall planeras, resesätt väljas och bokas samt avgångar skall passas. Det kan bli lite ”roddigt” för Reiseleiter – för en sådan finns alltid. Ni är ute på er resa – en resa med ert varumärke. Ni tar kanske vägen via en trycksak då och då, arrangerar ett kundseminarie, gör en produktlansering, måste få ut en elektronisk publikation, medverka på en mässa eller genomför en en profilförändring. Ni har en marknadsfunktion och ni samarbetar tätt med er reklambyrå.
Bakgrund och grundare
Sky Blue Media startades i december 2014 av Måns Löfgren som har arbetat med försäljning och rådgivning kring trycksaksproduktion sedan 1991. Från -94 till -08 som delägare i Stromia-Futurum Grafiska med 30 anställda. Huvudansvaret i verksamheten var marknadsföring samt att delta i strategiska beslut inom ledningsgruppen. Löpande uppgifter var att bedriva försäljning med rådgivning kring trycksaksproduktion. Mer civilt är Måns en hängiven fan av innebandy och har verkat som domare sedan 1989 samt har haft styrelseuppdrag inom Göteborgs Innebandförbund sedan 2005 med huvudansvar för domarkåren och domarfrågor inom distriktet. Sedan augusti 2015 är fokus marknadsfrågor inom innebandyn i Göteborg.
Företagsnamnet
Sky Blue Media är en lek i ord och färger med grundarens älskade fotbollslag, Malmö FF. Di blåe eller, himmelsblå, i sin raka översättning blir, Sky Blue. Media är sedan ett övergripande ord som beskriver det område inom vilket bolaget skall göra affärer. Kundernas behov av att profilera sig skall tillgodoses via det för ändamålet mest lämpade mediat. Trycksaker, event eller en weblösning, tv- eller radioreklam, annonsering. Analogt eller digitalt. Kommunikationskanalerna är oändliga idag, en bit in i 2000-talet. Sky Blue Media exponerar kundernas varumärke på lämpligaste sätt.
Affärsidén
Som fristående rådgivare skall Sky Blue Media föreslå alternativ till och tillgodose kundernas behov av, exponering. Olika affärsområden kräver olika exponeringsplattformar. Skall budskapet tryckas? Skall det arrangeras ett event? Skall buskapet ut elektroniskt på webben eller via ett föredrag? Eller med hjälp av profilprodukter. Eller kanske en kombination av dem alla. Sky Blue Media kombinerar och utformar varje exponeringsbehovs och situations bästa lösning, för mesta möjliga genomslag, genom en bred kompetens inom de olika affärsområdena. Via nätverk eller intern kompetens.
Därtill skall SkyBlueMedia erbjuda marknadsfunktioner medelst interima upplägg där bolag utan egen marknadsfunktion erbjuds en "lightare" lösning i konsultform.
Affärsområden
Grafisk Produktion
Digital Publicering
Event
Projektledning
Säljkraft